Reklama

open eyes economic summit 2019

Uchodźcy z dzieciństwa

Uchodźcy z dzieciństwa

11.02.2019
Czyta się kilka minut
Nikt nie wie, ile bohater „Kafarnaum” ma lat, nigdy nie świętował swoich urodzin, nie figuruje w żadnych dokumentach. Jego pojawienie się na świecie, jak i nagłe zniknięcie mogłyby pozostać tak samo niezauważone.
Zain Al Rafeea w filmie „Kafarnaum” GUTEK FILM
C

Coraz większą karierę robi okre­ślenie „pornografia biedy”. Przekazom medialnym, fotografiom, filmom zarzuca się żerowanie zarówno na samym ubóstwie, jak i naszym poczuciu winy – a stąd już tylko mały krok do emocjonalnego szantażu. Podobne zarzuty stawia się oscarowym produkcjom w rodzaju „Slumdoga. Milionera z ulicy” (2008) Danny’ego Boyle’a i niszowej „Ajce” (2018) Siergieja Dworcewoja. Granica bywa nader cienka i znacznie trudniej wyznaczyć ją przed kamerą niż w bezpośrednim obcowaniu z cudzym cierpieniem.

Wiedzą o tym reporterzy czy dokumentaliści uzbrojeni w profesjonalne obiektywy i dobre intencje – współczucie, dawanie świadectwa. Twórca filmu fabularnego, kiedy pracuje na „żywej tkance”, w scenerii autentycznej biedy, z udziałem opłacanych naturszczyków, też naraża się na moralne ryzyko. Historii fikcyjnej, dowolnie przetwarzającej „żywą” materię, może być nawet...

6337

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]