Światy Witolda Lutosławskiego

Muzyka w „Tygodniku”

14.01.2013

Czyta się kilka minut

Portret artysty, który urodził się w roku 1913, roku premiery „Święta wiosny” Strawińskiego, a zmarł 81 lat później, współtworząc język muzyczny XX wieku: i awangard, i powrotu do emocji oraz klasycznego piękna.


Obraz kompozytora, który stworzył odrębny, własny, wyraźnie rozpoznawalny styl, a pytany o przynależność do współczesnych mu kręgów czy szkół, odpowiadał zdecydowanie: „Jestem samotnym wilkiem”.


Alfabet Lutosławskiego, czyli od „A-awangardowości” („nie antyawangardowość i nie awangardowość”), poprzez m.in. „jacht”, „odmowę”, „ordery”, „talent” i „wiotkie faktury”, aż po „Zimermana Krystiana”.


Kim był Derwid, czyli o Lutosławskim – autorze przebojów Mieczysława Fogga, Ireny Santor, Kaliny Jędrusik, muzyki teatralnej i radiowej... I o tym, jak po wojnie musiał komponować socrealistyczne pieśni masowe.


Kalendarium życia i twórczości Witolda Lutosławskiego, przewodnik po płytach z najciekawszymi nagraniami jego muzyki oraz po poświęconych mu książkach. Zapowiedzi najważniejszych wydarzeń roku kompozytora.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 03/2013