Świadectwo wolności

We wtorek ubiegłego tygodnia w Liturgii Mszalnej rozważaliśmy fragment Dziejów Apostolskich opowiadający o narodzinach wiary strażnika więzienia w Filippi.

31.05.2014

Czyta się kilka minut

Był człowiekiem, któremu nakazano „dobrze pilnować” pojmanych Pawła i Sylasa; wtrącił ich więc „do wewnętrznego lochu i dla bezpieczeństwa zakuł ich nogi w dyby” (zob. Dz 16, 23n). Nie przeszkodziło im to jednak aż do północy wychwalać Boga i śpiewać Mu hymny. A wtedy „silne trzęsienie ziemi” zachwiało fundamentami więzienia; „otwarły się wszystkie bramy”, a łańcuchy i dyby opadły z rąk i nóg nie tylko Pawła i Sylasa, ale również wszystkich współwięźniów. Ci jednak – ku skrajnemu zdumieniu strażnika – nie rzucili się do ucieczki, lecz ze spokojem pozostali w lochu. Mając pełną świadomość tego, że w ten sposób uratowali mu życie, „przypadł drżący do [ich] stóp” z pytaniem: „Panowie, co mam czynić, by być zbawionym?”. W odpowiedzi opowiedzieli mu Słowo Pana, a on – wraz z całym swoim domem – przyjął chrzest.

Padła odpowiedź, gdyż padło pytanie. Pytanie zaś zrodziło się ze zdumienia postawą apostołów. Postawę tę strażnik potrafił opisać tylko jednym słowem: „Panowie” (grec. Kyrioi).

Oto zobaczył ludzi, których nie da się zniewolić – którzy okazali się panami, tzn. władcami własnego życia nawet w samym środku więzienia; pozostali wolni nawet za kratami i w dybach. Wolność nie przyszła do nich dopiero z trzęsieniem ziemi, i nie zrodziła się z chwilą opadnięcia łańcuchów. Była ich wewnętrznym doświadczeniem; nie była zależna od woli miejskich pretorów – była wolnością, której żadna ludzka władza nie może ani przyznać, ani zabrać. Musiała się brać z innego źródła (Źródła!), i on – strażnik więzienia – musiał o nie zapytać…

Początkiem ewangelizacji – napisał Paweł VI w encyklice „Evangelii nuntiandi” – jest świadectwo. Człowiek dziś słucha świadków, a nie nauczycieli (nauczycieli o tyle, o ile są też świadkami). Czego jednak ma dotyczyć świadectwo chrześcijańskie? Jakie postawy składają się na życie właściwe naszej wierze? Otóż właśnie Paweł VI wymienia trzy takie postawy (trzy postawy, które w sumie składają się na „świętość”): ubóstwo, powściągliwość (łac. abstinentia – znaczy nie „muszę” skorzystać z każdej okazji, jaką przynosi mi tzw. „życie”) i wolność – w szczególności zaś wolność w relacjach z jakąkolwiek doczesną władzą (nie wpadam w rozpacz z powodu zmiany sołtysa, nie „wiążę” losów Ewangelii z układem sił w parlamencie… zob. „Evangelii nuntiandi”, 41).

Wydaje mi się, że ta myśl papieża Pawła rzadko się przebija do naszego nauczania: potrzeba świadectwa wolności! Łatwo godzimy się z tym, i jeszcze łatwiej mówimy o znaczeniu autentycznego i radykalnego ubóstwa. Ale wolność? O wolności mówimy w Kościele tym ciszej i tym nie pewniej, im głośniej zawłaszczają ją sobie i powołują się na nią inni.

Tymczasem wolność chrześcijan może być – jest – początkiem ewangelizacji. Może generować (generuje) pytania. Dokąd zaś one nie padną – czy jest sens na nie odpowiadać?

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Kardynał, arcybiskup metropolita łódzki, wcześniej biskup pomocniczy krakowski, autor rubryki „Okruchy Słowa”, stały współpracownik „Tygodnika Powszechnego”. Doktor habilitowany nauk humanistycznych, specjalizuje się w historii Kościoła. W latach 2007-11… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 23/2014