Spichlerz: od przechowywania zboża do zbiorów sztuki

Otwiera się nowy rozdział w bogatej historii budynku Spichlerza.

06.09.2013

Czyta się kilka minut

Znów będzie swoistym magazynem, ale tym razem trzymanym tu bogactwem będzie nie ziarno, jak w czasach, gdy I Rzeczpospolita była „spichlerzem Europy” – trafią tu dzieła wybitnych przedstawicieli sztuki europejskiej. Każdy będzie mógł zobaczyć obrazy i rzeźby tak znanych artystów jak Lorenzo Lotto, Paolo Veneziano, Pieter Brueghel Młodszy, Antonio Canova, Bertel Thorvaldsen.

Ceglano-kamienny budynek jest chyba najbardziej malowniczym akcentem krakowskiego placu Sikorskiego. Już od lat 60. ubiegłego wieku Spichlerz jest w wieczystym użytkowaniu Muzeum Narodowego w Krakowie. Mieścił się tam dotychczas magazyn dawnych mebli. Na pomysł, żeby zamienić go na Europeum – Ośrodek Kultury Europejskiej, wpadła kilka lat temu Zofia Gołubiew, dyrektor MNK. Teraz koncepcja staje się faktem.

Budynek przechodził różne koleje losu. Wielokrotnie przebudowywany, zmieniał swoje funkcje i przeznaczenie. Nieraz miał pełnić funkcje okołokulturalne, ale za każdym razem coś stawało na przeszkodzie.

Budynek Spichlerza powstał między schyłkiem wieku XVII a rokiem 1785. Wtedy zostały wydzielone piętra za pomocą drewnianych stropów. Prawdopodobnie na przełomie XVIII i XIX w. – podczas przebudowy – powiększono otwory okienne.

W 1869 r., w czasach książąt Jabłonowskich, na terenie dawnego Wielopola wzniesiona została fabryka powozów, a Spichlerz posłużył za magazyn.

W dwudziestoleciu międzywojennym zabudowania należały do miasta, a w 1936 r. uznano, że Spichlerz stanie się siedzibą krakowskiego oddziału Stowarzyszenia Architektów Rzeczypospolitej. Postanowiono wtedy połączyć dwa piętra – powstać miała wysoka hala z antresolą. Przebudowy wnętrza ostatecznie nie dokonano, ale odsłonięto ceglano-kamienny wątek elewacji. Znacznie urozmaiciło to mało przyciągające uwagę mury. Do koncepcji wysokiej hali powrócono podczas remontu z lat 2008-13, przygotowujących budowlę do zadań wystawienniczych.

Dwóm piętrom, istniejącym tu przed ostatnim remontem, odpowiada obecnie wysoka hala, w której południowozachodnim narożniku wydzielone jest niewielkie sklepione pomieszczenie; na poddaszu ulokowane są pomieszczenia muzealne.

Nie mniej interesująca od samego Spichlerza jest historia placu Sikorskiego, na którym stoi budynek. Rejon ten wchodził w skład Garbar, istniejących od XIV w. W XVIII w. obszar późniejszego placu należał do rodziny Wielopolskich, jako folwark Wielopole, który ostatecznie w 1926 r. przekształcono w plac nazwany placem Jabłonowskich, od nazwiska ostatnich właścicieli. Ostatecznie teren włączony został w granice Krakowa w 1800 r., w czasach władania na tym terenie zaborowej administracji austriackiej. Dzisiejsze miano otrzymał dopiero po II wojnie światowej, w 1948 r.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 37/2013

Artykuł pochodzi z dodatku „Muzeum Narodowe w Krakowie: Europeum