Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Niesamowita oprawa momentu rozpoczynającego historię świata została potwierdzona przez naukę. Okazało się, że Haydn miał doskonałą intuicję – bo tam, gdzie kończą się nasze możliwości poznawcze, jest miejsce dla sztuki, a w szczególności dla muzyki. Artysta zauważa to, czego nie dostrzega zwykły człowiek, wyczuwa to, czego większość z nas nie pojmuje. Oratorium Haydna jest olśnieniem twórcy, które przekazane poprzez muzykę przybliża nas wszystkich do zjawisk nieogarniętych ludzkim umysłem.
Koncerty tegorocznej edycji dotykają właśnie takich emocji – umykających racjonalnemu opisowi, zwłaszcza tematyki życia i śmierci. Myśl przewodnia Festiwalu jest wytyczną, pozwala na wiele interpretacji. Czym jest światło? Czym ciemność? Skojarzenia można mnożyć. Cały Festiwal i każdy koncert z osobna osnuty jest wokół motta: „Z ciemności w światło”. Za tę konsekwentną narrację chciałbym podziękować Giovanniemu Antoniniemu. Jak przystało na wyśmienitego dyrygenta, dyrektor artystyczny buduje napięcie od pierwszych dźwięków Festiwalu, by doprowadzić nas do wielkiej kulminacji, przewrotnie – na koniec – zwracającej nasze myśli w stronę wielkiego początku.
Już za chwilę razem z melomanami i artystami pozwolę muzyce poprowadzić się „z ciemności w światło”. Tak jak Giovanni jestem przekonany, że muzyka jest światłem rozjaśniającym nasze życie, a światło – naszym kresem.
Andrzej Kosendiak, Dyrektor Generalny Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans