Pszczoły 1, liczba 0

Od kilku dekad wiemy, że niektóre zwierzęta mogą nauczyć się rozumienia liczb: małpy oraz papugi potrafią rozróżniać liczebność obserwowanych obiektów, a także rozumieją, co oznacza zero.

11.06.2018

Czyta się kilka minut

 / PIXABAY.COM
/ PIXABAY.COM

W opublikowanym na łamach „Science” artykule Scarlett Howard wraz z kolegami pokazała, że nawet pszczoły potrafią opanować relację „mniej niż”. Naukowcy uczyli owady wybierać mniejszą liczbę – w każdej próbie pszczołom pokazywano dwa białe panele przedstawiające od jednego do czterech czarnych obiektów. Za wybór właściwego panelu owady otrzymywały słodką sacharozę, a jeśli wybrały drugi – niedobrą chininę. Pszczoły nie tylko potrafią nauczyć się tego zadania, ale również uogólniają nową umiejętność: gdy mają wybrać pomiędzy trzema i czterema elementami wybierają trzy; jednak jeśli jedna z planszy jest pusta, co interpretować można jako zero, w większości wypadków wybierają właśnie ją. Współautorzy tego badania, Aurore Avarguès- -Weber oraz Adrian Dyer, pokazali kilka lat temu, że pszczoły potrafią też nauczyć się pojęć istotnych dla rozumienia geometrii. Możliwe więc, że zdolności poznawcze pozwalające nam uprawiać matematykę liczą setki milionów lat. ©

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, dr hab. psychologii, dr filozofii, afiliowany w Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych UJ; kierownik Mathematical Cognition and Learning Lab UJ. Badacz poznania matematycznego, czyli tego jak ludzki umysł radzi… więcej

Artykuł pochodzi z numeru Nr 25/2018