Przemawia do serca

Konkurs Chopinowski to najbardziej prestiżowy i najważniejszy konkurs pianistyczny w świecie, to zjawisko porównywalne z mistrzostwami świata w piłce nożnej.

07.12.2010

Czyta się kilka minut

Konkurs Chopinowski to najbardziej prestiżowy i najważniejszy konkurs pianistyczny w świecie, to zjawisko porównywalne z mistrzostwami świata w piłce nożnej. W tym roku po raz pierwszy zasiadałem w jury tego Konkursu. Nie da się w sposób ścisły podać kryteriów, które są brane pod uwagę. Na ocenę danego pianisty składa się bardzo wiele czynników, każda ocena jest subiektywna. Ja osobiście nie mam żadnych nietykalnych reguł, do których stosowałbym się bezapelacyjnie. Jestem otwarty i myślę, że najważniejsze to nie mieć żadnych uprzedzeń.

Bardzo trudno wyrazić słowami, czego trzeba, by dobrze grać Chopina. Trzeba go czuć i, przede wszystkim, trzeba go lubić. To dotyczy wszystkich kompozytorów, ale w moim przekonaniu Chopina w szczególności. Widziałem kiedyś w telewizji rozmowę z Vladimirem Horowitzem, wielkim wirtuozem fortepianu, który zapytany o to, co jest najważniejsze w grze na tym instrumencie, odpowiedział: "Najważniejsze to sprawić, by fortepian śpiewał". To prawda. Grając na fortepianie trzeba niejako stworzyć iluzję śpiewu, włożyć wiele wysiłku, by nadać muzyce melodyjność. Fortepian to nie to samo co ludzki głos, panowanie nad nim to coś zupełnie wyjątkowego. Chopin umiał doskonale zapanować nad tym instrumentem.

Muzykę Chopina zacząłem grać bardzo wcześnie, jako kilkuletni chłopiec, i zawsze grałem go bardzo dużo. Myślę, że najpiękniejszą i najbardziej trafną definicję fenomenu popularności muzyki Chopina sformułował Artur Rubinstein, który stwierdził, że jest to muzyka, która przemawia do serca i która wzrusza. Tak w istocie jest. Wszyscy lubią Chopina, nawet ludzie, którzy zazwyczaj nie słuchają muzyki klasycznej. Chopin trafia do każdego, każdego wzrusza. To muzyka uniwersalna. Dlaczego? Dlatego, że przemawia bezpośrednio do serca, tak jak to stwierdził Rubinstein.

Notowała Klaudia Baranowska (Polskie Radio)

Nelson Freire (ur. 1944) jest brazylijskim pianistą, zwycięzcą Konkursu Pianistycznego im. Vianna da Motta w Lizbonie. Koncertował na niemal wszystkich kontynentach, współpracuje z najwybitniejszymi dyrygentami oraz czołowymi orkiestrami świata. Wielokrotnie nagradzany za rejestracje płytowe dzieł Beethovena, Brahmsa, Chopina i Schumanna.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 50/2010

Artykuł pochodzi z dodatku „Cadenza (50/2010)