Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Prawo reguluje, jak takie umowy muszą być skonstruowane i jakie informacje powinien dostać klient w momencie ich zawierania. Prawo obliguje banki, by dokładnie i precyzyjnie informowały swoich klientów o stosowanych przez nie np. stawkach oprocentowania lokat i kredytów, pobieranych prowizjach i opłatach, terminach dokonywania kapitalizacji odsetek czy stosowanych w danym dniu kursach walut.
Te informacje muszą być podane w sposób ogólnie dostępny, tak aby każdy mógł do nich dotrzeć i z nich skorzystać, zanim jeszcze podejmie decyzję, czy oferta banku mu odpowiada. Dlatego banki szeroko prezentują warunki dotyczące ich produktów w swych oddziałach, umieszczają je na tablicach informacyjnych lub oferują w postaci ulotek, a także ogłaszają na stronach internetowych.
Klient zawsze może dostać informację na papierze, w formie druku. Bank nie może żadnej szczegółowej informacji przed nim ukryć. Osoby, które biorą kredyt, są zawsze informowane np., że w ciągu dwóch tygodni mogą się rozmyślić i bez żadnych konsekwencji rozwiązać z bankiem umowę. Choć to niewygodne dla banku, bo oddaje opłaty i prowizje, musi poinformować o takiej możliwości klienta.
Ważne w umowach są wszystkie szczegóły, w tym daty. Pomyłki działają na korzyść klienta. Niezadowolony z usługi banku może zawsze sprawdzić, czy dane postępowanie jest standardowe, czy też zaistniała sytuacja, która nie mieści się w wyznaczonych regulaminem ramach. Jeśli to ten drugi przypadek, może wymagać zmiany postępowania, bo prawo jest po jego stronie.