Potrzebowałem czasu, by się zakochać

W ostatnim czasie dużo pracowałem z maestro Adamem Harasiewiczem i dzięki jego pomocy nauczyłem się rozumieć i interpretować muzykę Chopina. Powodem, dla którego zgłosiłem się po raz kolejny do udziału w Konkursie, była właśnie muzyka Chopina, nie zaś sama chęć rywalizacji.

07.12.2010

Czyta się kilka minut

W ostatnim czasie dużo pracowałem z maestro Adamem Harasiewiczem i dzięki jego pomocy nauczyłem się rozumieć i interpretować muzykę Chopina. Powodem, dla którego zgłosiłem się po raz kolejny do udziału w Konkursie, była właśnie muzyka Chopina, nie zaś sama chęć rywalizacji. Chopin już na zawsze pozostanie moim ulubionym kompozytorem. Jest w pewnym sensie miłością mojego życia na polu muzyki. A nie było tak pięć lat temu. Potrzebowałem czasu, by zrozumieć jego sztukę i się w niej zakochać.

Najbardziej charakterystyczne w muzyce Chopina jest frazowanie i tempo rubato. Teraz udaje mi się je lepiej uchwycić. Są to elementy nierozerwalnie związane z polskim folklorem, dlatego pianiści, którzy nie urodzili się w Polsce i nie znają tak dobrze tej tradycji, potrzebują czasu i przede wszystkim dobrego nauczyciela, by móc je zrozumieć. Nie jest to proste. Ja miałem ogromne szczęście, spotkałem wspaniałego profesora.

Przygotowując się do Konkursu, czytałem bardzo dużo książek o Chopinie, między innymi publikację autorstwa Raula Koczalskiego, ucznia Karola Mikulego. Zbierałem również informacje o polskim folklorze, słuchałem muzyki tradycyjnej, szczególnie polskich tańców ludowych. Myślę, że pomogło mi to w uchwyceniu prawidłowego frazowania i aspektów rytmicznych mazurków Chopina, które są jednymi z najistotniejszych dzieł w jego dorobku, i są naprawdę bardzo trudne. Zgadzam się ze stwierdzeniem Horowitza, że rangę pianisty można poznać po jego sposobie wykonywania mazurków Chopina.

Pracy nad utworami Chopina nigdy nie można uznać za skończoną, za każdym razem bowiem można w nich odkryć coś nowego. Muzyki Chopina nie da się porównać do żadnej innej, jest wyjątkowa, niepowtarzalna. Porusza najgłębiej skrywane uczucia, dociera wprost do serca. Często kiedy gram Chopina, ciężko jest mi po prostu powstrzymać emocje, utrzymać równowagę. Nigdy nie będę miał dosyć jego muzyki, na zawsze pozostanie w moim sercu.

Notowała Klaudia Baranowska (Polskie Radio)

Ingolf Wunder (ur. 1985) jest austriackim pianistą, laureatem drugiego miejsca oraz nagród specjalnych za najlepsze wykonanie Poloneza-Fantazji op. 61 i koncertu fortepianowego na XVI Konkursie Chopinowskim.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 50/2010

Artykuł pochodzi z dodatku „Cadenza (50/2010)