Opowiadania dla małych mędrców

Dla dzieci teatr powinno robić się tak samo jak dla dorosłych - tylko lepiej. I powinno im się zadawać równie dużo pytań - tylko trudniejszych.

06.04.2009

Czyta się kilka minut

Absurdalny humor, dużo baśniowej fantazji, sporo wzruszeń... /fot. Archiwum Teatru Narodowego /
Absurdalny humor, dużo baśniowej fantazji, sporo wzruszeń... /fot. Archiwum Teatru Narodowego /

Piotr Cieplak idzie za przesłaniem Singera, który postulował, by toczyć z dziećmi filozoficzne rozmowy. Bo tylko one mają na tyle otwarty umysł, by zastanawiać się nad najbardziej abstrakcyjnymi zagadnieniami. W spektaklu wystawionym w 2007 r. na deskach warszawskiego Teatru Narodowego Cieplak posplatał ze sobą Singerowskie opowiadania, wywołując ducha żydowskich miasteczek. W świecie tym maleńki Frampol, "sławne miasto Chełm", Nowy Jork i biblijna Ziemia Obiecana sąsiadują ze sobą, losy patriarchów, biedaków, mędrców i dziwaków przeplatają i odbijają się w sobie nawzajem, a ludzie i zwierzęta dyskutują o sprawach najistotniejszych.

Charakterystyczny, absurdalny humor, dużo baśniowej fantazji, sporo wzruszeń i szczypta wiedzy niezbędnej dla zrozumienia specyfiki żydowskiego folkloru - wszystko to łączy się w spektaklu w wielobarwną całość. Zaczerpnięte od Singera wątki Cieplak doprawił charakterystyczną dla siebie, nieco surrealistyczną wyobraźnią teatralną, ciesząc nasze oczy i uszy zmiennym, ruchliwym, roztańczonym, pełnym muzyki i cyrkowych sztuczek widowiskiem. Profesor Szlemiel toczy teologiczne dysputy z bezdomnym kundlem, po scenie paradują rowerzyści, taksówkarze, sprzedawcy wiatraczków i bajgli, do arki Noego pchają się pocieszne zwierzaki: słoń z puzonem, kogut-punk, krowa w płaszczu w łaty, szara baletnica-gołębica...

Naiwność, skromność, szeroko otwarte oczy pozwalają bohaterom Singerowskich opowiadań rozmawiać z Bogiem i spotykać anioły. Ich radość płynąca z dobrego, choć prostego i ubogiego życia udziela się widzom. Bardzo dorośli aktorzy Teatru Narodowego (obsada liczna i znakomita) świetnie się bawią, spontanicznie przyjmując senno-fantastyczno-dziecięcy sposób myślenia i działania, zaś siedzącym na widowni (i przed telewizorami) maluchom pozostawiają rolę rady mędrców, która oglądać będzie kolejne historyjki i wraz z ich bohaterami szukać odpowiedzi na zawarte w nich pytania.

Piękne przedstawienie Cieplaka budzi tylko jedną gorzką refleksję: dlaczego mądre, świetne artystycznie spektakle dla dzieci możemy dziś oglądać w telewizji tylko od święta, raz na kilka lat? Tym bardziej nie wolno przegapić tej okazji.

OPOWIADANIA DLA DZIECI wg Isaaca Bashevisa Singera - reż. Piotr Cieplak, Teatr Narodowy, Polska 2009, TVP Kultura, niedziela 12 IV, 15.00 (cz. 1) i poniedziałek 13 IV, 15:00 (cz. 2).

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 15/2009