"Nauka czytania": lektury szkolne okiem naukowca

„Nauka czytania" to projekt, którego celem jest promocja czytelnictwa i nauki wśród uczniów szkoły podstawowej przez wskazywanie im możliwości niestandardowej, głębszej interpretacji znanych dzieł literackich i zachęcanie do spojrzenia na świat przedstawiony oczami naukowca.

Zapraszamy Krakowskie szkoły do bezpłatnego wzięcia udziału w naszym cyklu. Zajęcia prowadzą współpracownicy Centrum Kopernika, m.in. red. Wojciech Bonowicz, dr Mateusz Hohol, dr Łukasz Lamża.

Zgłosić szkołę można poprzez mail: naukaczytania@copernicusfestival.com

Przykładowe tematy lekcji:

1. Hugh Lofting Doktor Dolittle i jego zwierzęta – Czy da się rozmawiać ze zwierzętami? (etologia, psychologia)

2. Edmund Niziurski Sposób na Alcybiadesa – Jak działa pamięć? (psychologia)

3. Lewis Carroll Alicja w Krainie Czarów – Czym zajmuje się logika? (matematyka, filozofia)

4. Astrid Lindgren Dzieci z Bullerbyn – Jak się różnią kraje? (kulturoznawstwo)

5. Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom – Co nas śmieszy? (psychologia, filozofia)

6. Mira Jaworczakowa Jacek, Wacek i Pankracek – Jak się rodzi przyjaźń? (antropologia)

7. Kornel Makuszyński, Szatan z siódmej klasy – Jak działają szyfry? (informatyka, matematyka)

8. Stanisław Lem, Bajki robotów – Co potrafią roboty? (robotyka, informatyka)

9. Wanda Chotomska, Dzieci Pana Astronoma – Co wiemy o kosmosie? (kosmologia, astronomia)

10. Janusz Korczak, Król Maciuś Pierwszy – Co to jest ustrój polityczny? (politologia)

11. Jan Brzechwa, Akademia pana Kleksa – Jak działa wyobraźnia? (kognitywistyka, neurobiologia)

12. Clive S. Lewis, Lew, Czarownica i stara szafa - Co to jest alegoria? (literaturoznawstwo)

13. Juliusz Verne, W osiemdziesiąt dni dookoła świata – Która godzina jest w Montrealu, gdy w Krakowie jest północ? (geografia, astronomia)

14. Jan Parandowski, Mitologia – Skąd się biorą mity? (kulturoznawstwo, antropologia)

15. John R.R. Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem – Co to jest osobowość? (psychologia)

16. Rudyard Kipling, Księga dżungli – Kim są "wilcze dzieci"? (biologia, psychologia)

17. Bolesław Prus, Z legend dawnego Egiptu – Skąd się bierze władza? (politologia, historia)

18. Daniel Defoe, Przypadki Robinsona Kruzoe – Jak powstaje język? (językoznawstwo, antropologia)

19. Alfred Szklarski, Tomek w krainie kangurów – Czemu w Europie nie ma kangurów? (biologia ewolucyjna)

20. Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza – Jak działają emocje? (psychologia)

Projekt "Nauka czytania" realizowany jest przez Fundację Centrum Kopernika, dzięki środkom Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]