Reklama

Nagroda Conrada 2016

Nagroda Conrada 2016

26.09.2016
Czyta się kilka minut
J

Już po raz drugi ogłaszamy nominowanych do Nagrody Conrada – wyróżnienia wyjątkowego, bo wspierającego pisarzy dopiero debiutujących w świecie literackim. Do tegorocznego finału zakwalifikowało się pięcioro pisarek i pisarzy, którzy swoje pierwsze książki wydali w 2015 r. Zwycięzcę, podobnie jak w poprzedniej edycji, wyłonią nie jurorzy, lecz sami czytelnicy, którzy swoje głosy mogą oddawać przez stronę internetową Festiwalu Conrada. Kto nim zostanie, dowiemy się ostatniego dnia tegorocznej edycji (30 października) podczas uroczystej gali.

Nagroda Conrada jest brakującym ogniwem na mapie polskich laurów literackich, gdyż wspiera młodych twórców, którzy jeszcze nie weszli do szerszego obiegu literackiego. Co roku w Polsce ukazuje się kilkadziesiąt debiutów literackich. Taka ilość jest przytłaczająca nawet dla osób profesjonalnie związanych z rynkiem książki. Jednakże to zaledwie garstka spośród setek propozycji, które codziennie spływają do wydawnictw. Jak trudno jest w Polsce zadebiutować, dobrze pokazuje właśnie ta rażąca dysproporcja: niewielu autorkom i autorom udaje się przebić przez skomplikowany proces edytorski i opublikować swoją pierwszą książkę. Dzięki Nagrodzie Conrada możemy usłyszeć najciekawsze nowe głosy w polskiej literaturze.

Patronem nagrody jest Joseph Conrad, jeden z najwybitniejszych pisarzy nowoczesnych, który rozpoczął swą międzynarodową karierę literacką po wyjeździe z Krakowa. Dla odmiany wyróżnieni twórcy przyjadą do Krakowa, a laureat nagrody będzie mógł skorzystać z programu rezydencyjnego Instytutu Książki, by w mieście Conrada pracować nad swoimi kolejnymi dziełami. Sama nagroda wynosi 30 tysięcy złotych i jest ufundowana przez Miasto Kraków, które od 2013 r. nosi tytuł Miasta Literatury UNESCO. Partnerami nagrody są Instytut Książki, Fundacja Tygodnika Powszechnego oraz Krakowskie Biuro Festiwalowe. ©

Kapituła Nagrody: Michał Paweł Markowski (przewodniczący), Urszula Chwalba, Inga Iwasiów, Grzegorz Jankowicz, Zofia Król, Michał Nogaś, Krzysztof Koehler, Joanna Szulborska-Łukasiewicz (sekretarz).

MAREK ADAMIK (ur. 1975) jest absolwentem Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Zajmuje się ilustracją, grafiką wydawniczą, malarstwem. Autor ponad tysiąca ilustracji i okładek wykonanych dla największych tytułów prasowych i wydawnictw w Polsce. Za ilustracje do „Rzeczpospolitej” otrzymał nagrodę Chimera 2003. Współlaureat Nagrody Specjalnej ArtFront 2012 w konkursie na prasową okładkę roku.
„Sensu sens” to przerażająca i zarazem fascynująca podróż w głąb psychiki, podczas której autor zmaga się z własnymi demonami i chorobą wyniszczającą jego ciało. W takiej sytuacji każde zdanie jest heroiczną walką o choćby strzępki sensu, którym można obdarzyć zarówno świat, jak i własne życie.

MAGDALENA KICIŃSKA (ur. 1987) jest dziennikarką i reporterką, absolwentką Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Publikowała między innymi w „Tygodniku Powszechnym”, „Dużym Formacie”, „Polityce” czy „Przekroju”. W 2013 r. nominowana do Nagrody Newsweeka im. Teresy Torańskiej. Za swoją debiutancką książkę otrzymała w 2016 r. Nagrodę Literacką m.st. Warszawy oraz Poznańską Nagrodę Literacką – Stypendium im. Stanisława Barańczaka.
„Pani Stefa” to opowieść o Stefanii Wilczyńskiej. Współzałożycielka Domu Sierot w Warszawie, współpracowniczka Janusza Korczaka, zawsze pozostawała w jego cieniu. „Nic po niej nie zostało, jakby jej nigdy nie było” – mówi jeden z jej wychowanków. Zbudowanie biografii z owego nic, z pocztówek, zdjęć i drobnych śladów to nie lada wyzwanie.

WERONIKA MUREK (ur. 1989) jest absolwentką Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego, mieszka w Katowicach. Za swoją debiutancką książkę została nominowana w 2015 r. do Paszportu „Polityki”, a w 2016 do Nagrody Literackiej Nike oraz Nagrody Literackiej Gdynia w kategorii „proza”. W 2016 r. otrzymała za nią Nagrodę Literacką im. Witolda Gombrowicza. W 2015 r. za dramat „Feinweinblein” otrzymała Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną.
Już sam tytuł tego zbioru opowiadań zdradza, że mamy do czynienia z tekstem niezwykłym i oryginalnym. Proza Murek to olśniewający popis pracy języka i wyobraźni – w jej prozie nie ma rzeczy oczywistych. Tutaj każdy, nawet najdrobniejszy element może stać się przyczynkiem do zupełnie nowej historii.

TOMASZ WIŚNIEWSKI (ur. 1987) studiował filozofię, kulturoznawstwo i filologię klasyczną. Przez krótki czas doktorant UAM w Poznaniu, badający historię zachodniego ezoteryzmu. Zajmuje się także krytyką literacką, publikuje m.in. w „Kulturze Liberalnej” i na portalu Culture.pl. Jego debiutancka książka otrzymała Nagrodę Specjalną Krakowa – Miasta Literatury UNESCO w pierwszej edycji konkursu Promotorzy Debiutów, organizowanego przez Instytut Książki i Fundację Tygodnika Powszechnego
Książka Wiśniewskiego to przykład oryginalnej wyobraźni literackiej, która równocześnie oddaje hołd najlepszym tradycjom światowego „fabulanctwa”, czyli Calvino, Borgesowi czy twórcom z OuLiPo. Autor opisuje pozornie zwykłą i oswojoną rzeczywistość, jednak ta zwyczajność ma swoją absurdalną, groteskową, a czasem przerażającą podszewkę, która raz po raz wychodzi rozmaitymi dziurami.

ŻANNA SŁONIOWSKA (ur. 1978) jest ukraińską pisarką urodzoną we Lwowie i piszącą po polsku, dziennikarką i tłumaczką. Na co dzień mieszka w Krakowie. Jej debiutancka powieść zajęła pierwsze miejsce w konkursie na najlepszą powieść zorganizowanym przez Wydawnictwo Znak, do którego zgłoszono ponad 1000 tekstów. Powieść ta znalazła się też w finale Nagrody Literackiej Nike 2016. W 2013 r. ukazał się jej album „Przedwojenny Lwów: najpiękniejsze fotografie”.
Kameralna saga rodzinna opowiadająca historię czterech pokoleń kobiet zamieszkujących starą kamienicę w centrum Lwowa. Wielka historia przeplata się z rodzinnymi dramatami. Daje to wielopoziomowy wgląd w przeszłość i współczesność miasta. W nocie autorka pisze: „W trakcie pisania tej książki krew przelana za wolną Ukrainę była fikcją, w lutym 2014 roku przestała nią być”.

Ten materiał jest bezpłatny, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Krytyk literacki, stale współpracuje z Tygodnikiem Powszechnym. Redaktor literacki Conrad Festival, doktorant na Wydziale Polonistyki UJ. Prowadzi podkast literacki „Book’s not dead”.

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]