Mózg targuje się sam ze sobą

Neuronalne mechanizmy zakupów zbadał zespół Briana Knutsona, wykorzystując funkcjonalny rezonans magnetyczny, który pozwala obserwować aktywność mózgu.

07.12.2014

Czyta się kilka minut

 / Fot. 3D Brain Cold Spring Harbor Laboratory
/ Fot. 3D Brain Cold Spring Harbor Laboratory

Uczestnikom eksperymentu prezentowano kolejno produkt – czekoladę, potem cenę 10$. Na ostatnim z ekranów pytano, czy badany zdecydowałby się na zakup.
1. Podczas prezentacji produktu zaobserwowano aktywność jądra półleżącego – mózgowego ośrodka pożądania, wchodzącego w skład układu nagrody.
2. Prezentacji ceny towarzyszyła z kolei aktywność wyspy, czyli struktury neuronalnej, biorącej udział m.in. w emocjonalnym hamowaniu reakcji.
3. Na etapie decyzji zaobserwowano natomiast aktywność przyśrodkowej kory przedczołowej (mPFC), której struktury zaangażowane są m.in. w racjonalne działanie, poprzedzone kalkulacją zysków i strat.
Oznacza to, że nasz mózg niemal dosłownie targuje się sam ze sobą – najpierw reaguje na produkt, mówiąc: „chcę!”. Później hamuje tę reakcję, pytając: „czy to rozsądne?”. Wreszcie wydaje werdykt.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, dr hab. psychologii, dr filozofii, afiliowany w Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych UJ; kierownik Mathematical Cognition and Learning Lab UJ. Badacz poznania matematycznego, czyli tego jak ludzki umysł radzi… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 50/2014