„MARTWA NATURA Z BUTELKAMI I FAJKĄ”

Maurice de Vlaminck (po 1927 r.)

06.09.2013

Czyta się kilka minut

 /
/

Autor dzieła, francuski malarz Maurice de Vlaminck, to jeden z najwybitniejszych – obok Henri Matisse’a i André Deraine’a – przedstawicieli fowizmu (1905–1908), awangardowego kierunku w sztuce XX w. Fowiści, czyli „dzicy” (od francuskiego „les fauves” – dzikie zwierzęta), sięgali po ostre kolory, które miały być krzykiem emocji.

„Martwa natura” namalowana została znacznie później (po 1927 r.), gdy fowizm należał już do przeszłości. Niemniej widać w niej wyraźnie wpływy fowistycznej estetyki – czuć tu swoiste rozwibrowanie, jakiś rodzaj podniecenia stojący w wyraźnej kontrze do prezentowanego tematu, czyli „martwej natury”. Jak się zdaje, to zabieg celowy – na stole leży bowiem książka „Oeuvre Lindbergh” („Dzieło Lindbergha”). Jej tytuł odnosi się do wyczynu amerykańskiego pilota Charlesa Lindbergha, który w 1927 r. pierwszy przeleciał samotnie samolotem ponad Atlantykiem z Nowego Jorku do Paryża. Było to sensacyjne wydarzenie, a sam Lindbergh stał się bohaterem prasy.

Obraz jest jednym z najważniejszych dzieł europejskiego malarstwa XX w. w polskich zbiorach.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 37/2013

Artykuł pochodzi z dodatku „Muzeum Narodowe w Krakowie: Europeum