Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
IDA
(2013, reż. Paweł Pawlikowski) – film drogi retro. Początek lat 60., zakonna nowicjuszka siostra Anna (Agata Trzebuchowska) spotyka się z ciotką, stalinowską sędzią Wandą Gruz (Agata Kulesza) i rusza w podróż w kierunku rodzinnej traumy. Nawiązujący wizualnie do polskich arcydzieł przełomu lat 50. i 60. (zdjęcia Ryszarda Lenczewskiego i Łukasza Żala) kameralny dramat z Holokaustem i stalinizmem w tle.
RÓŻA
(2011, reż. Wojciech Smarzowski) – czarny melodramat. Lato 1945, milczący akowiec Tadeusz (Marcin Dorociński) przyjeżdża na Mazury, żeby odnaleźć Różę, wdowę po niemieckim żołnierzu (Agata Kulesza). Smarzowski miesza okrucieństwo i czułość, rozpacz i zachwyt. Przybrudzone zdjęcia Piotra Sobocińskiego i dysonansowa muzyka Mikołaja Trzaski sprawiają, że seans kinowy staje się seansem hipnozy.
OBŁAWA
(2012, reż. Marcin Krzyształowicz) – thriller partyzancki. Kapral Wydra (znów pierwszy akowiec polskiego kina Marcin Dorociński) wykonuje podziemne wyroki. Strzela w tył głowy bez emocji i bez wątpliwości. Te pojawią się w nim dopiero, gdy dostanie zlecenie na dawnego przyjaciela. Poszatkowana narracja przypomina, że opowieść o wojnie nie może być prosta ani pełna. Rdzawa kolorystyka kadrów (zdjęcia Arkadiusza Tomiaka) pozwala na metaforyczne odczytanie: nad tamtym lasem na zawsze zaszło słońce.