Język bardzo obcy

Blisko 70 proc. polskich gimnazjalistów i licealistów uważa, że lekcje w szkole nie wystarczają, by nauczyć się języka obcego - donosi "Rzeczpospolita".

04.10.2011

Czyta się kilka minut

Te smutne, choć potwierdzające tylko opisywaną wielokrotnie rzeczywistość wnioski przynoszą badania opinii tysiąca uczniów przeprowadzone na zlecenie agencji edukacyjnej Language Abroad. Duże grupy, brak konwersacji i dostępu do native speakerów - to tylko niektóre wymieniane przez młodzież przeszkody w skutecznej edukacji językowej.

Do tej diagnozy można niestety dodać kolejne elementy. Problemem polskich szkół pozostaje duża rotacja szkolnych nauczycieli języków (zwłaszcza anglistów, którzy w poszukiwaniu lepszej zarobkowo pracy odchodzą często nawet w trakcie roku szkolnego) i brak efektywnego systemu podziału na grupy ze względu na poziom uczniów (postulowany od dawna podział "ponadklasowy", skuteczniej oddzielający początkujących od bardziej zaawansowanych, działa tylko w nielicznych szkołach).

Językowa edukacja młodych Polaków ma też jasną stronę, o której warto pamiętać. To kolosalny lingwistyczny postęp, który dokonał się w młodym pokoleniu przez ostatnie dwadzieścia lat. Kształceni już po 1989 r. dzisiejsi nastolatkowie, dwudziesto- i trzydziestolatkowie coraz rzadziej mają powody do językowych kompleksów za granicą. Problem w tym, że postęp stał się udziałem wybrańców, których rodziców stać było na edukacyjne inwestycje, a zawdzięczamy go w dużej mierze armii korepetytorów i szkołom prywatnym. Udział polskiej edukacji publicznej w językowej rewolucji nie był, by nazwać rzecz łagodnie, dominujący, o czym bezlitośnie przypomnieli nam właśnie sami uczniowie.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Dziennikarz działu krajowego „Tygodnika Powszechnego”, specjalizuje się w tematyce społecznej i edukacyjnej. Jest laureatem Nagrody im. Barbary N. Łopieńskiej i – wraz z Bartkiem Dobrochem – nagrody Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich. Trzykrotny laureat… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 41/2011