Inna droga

Wiele festiwali muzyki dawnej konstruuje swoje programy wokół przewodnich tematów monograficznych albo regularnie celebruje muzyczne rocznice.

23.10.2016

Czyta się kilka minut

Corina Marti / Fot. Cezary Zych
Corina Marti / Fot. Cezary Zych

Poznań Baroque próbuje iść inną drogą, wsłuchując się w to, co muzycy mówią, gdy zadajemy im pozornie zwyczajne pytania: „co was w tej chwili najbardziej interesuje?”, „jaki repertuar wydaje się wam najbardziej inspirujący?”, „co stanowi dla was największe wyzwanie?”. No i oczywiście: „co daje wam największą satysfakcję?” albo „z kim spośród podziwianych przez was muzyków, z którymi nigdy nie pracowaliście, chcielibyście się spotkać?”.

Odpowiedzi układają się w fascynujący swoją różnorodnością i nieprzewidywalnością kolaż, który odzwierciedla to, czym żyje dzisiaj międzynarodowe środowisko wykonawców muzyki dawnej. Spotykamy w nim postawy konserwatywne i progresywne, nieprzemijające zainteresowanie repertuarowym kanonem i pasję odkrywania rzeczy zupełnie nieznanych. Nacisk na technikę i wirtuozerię, a zaraz obok myślenie zespołowe.

Twórców festiwalu szczególnie interesuje to, co proponują muzycy, którzy mają swoje zdanie, nie boją się eksperymentować, dyskutują z obowiązującymi standardami wykonawczymi. Większość z nich to ludzie wciąż bardzo młodzi, ale zaskakujący artystyczną dojrzałością. Towarzyszenie im i tworzenie warunków dla ich rozwoju jest jednym z najważniejszych celów festiwalu.

Poznań Baroque to miejsce, gdzie możemy obserwować, jak zmienia się współczesne rozumienie muzyki barokowej. Te zmiany są zwykle bardzo subtelne, ale obserwowane systematycznie na przestrzeni lat, układają się w całość, której nie możemy co prawda nazwać kolejną barokową rewolucją, ale możemy podziwiać ją za świeżość, oryginalność i poziom wykonawczy, o którym jeszcze kilkanaście lat temu nikomu się nie śniło. ©

CEZARY ZYCH jest dyrektorem artystycznym festiwalu.

Poznań Baroque trwa od 4 do 12 listopada. Koncerty, przynajmniej dwa dziennie, odbywają się w Centrum Kultury Zamek, poza dwoma w Teatrze Polskim. W ich ramach publiczność spotykać się będzie z artystami przygotowującymi różne programy – np. Corina Marti i jej zespół La Morra przedstawi kolejno program „Utopia”, sięgający od średniowiecza do Monteverdiego, swego rodzaju teatralną maskę z muzyką angielskiego baroku, a także zilustruje muzyką średniowieczne fantastyczne imaginarium w programie „Szalony Oseletto”. Ale słuchacze spotkają się też z uznanymi gwiazdami w sztandarowym repertuarze, np. Allanem Rasmussenem w „Wariacjach Goldbergowskich” Bacha.


Koncertów słuchać będzie można w internetowych transmisjach radia Merkury Klasyka – merkuryklasyka.pl

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 44/2016

Artykuł pochodzi z dodatku „Festiwal Poznań Baroque 2016