Copernicus Festival: pierwszy dzień emocji

We wtorek rozpoczęła się czwarta edycja Copernicus Festival – imprezy, która jak żadna inna pokazuje, że podział na kulturę i naukę jest nie tylko sztuczny i niepotrzebny, ale też przede wszystkim bardzo ograniczający.

24.05.2017

Czyta się kilka minut

 /
/

W tym roku motywem przewodnim spotkań, debat i wystaw są emocje. Artyści, filozofowie, psychiatrzy, publicyści, sportowcy i naukowcy będą spotykać się i rozmawiać o tym, czym są emocje – jakie jest ich źródło, czemu mogą służyć i jak wykorzystać w konstruktywny sposób ich potencjał.

Tegoroczna edycja rozpoczęła się od wernisażu niezwykłej wystawy „Sztuka emocji” w Domu Rzemiosła przy ulicy Radziwiłłowskiej 3. W przestrzeni, która jeszcze do niedawna służyła jako zaplecze techniczne Teatru im. Słowackiego, oglądać można obrazy, rysunki i rzeźby z kolekcji Leszka Macaka. Wystawione prace są zapisem bardzo szczególnego doświadczenia rzeczywistości – ich twórcy to osoby dotknięte przez los, cierpiące z powodu dysfunkcji, zaburzeń czy chorób psychicznych. Dlatego też ich sposób percypowania świata dalece odbiega od utartych i powszechnie przyjętych schematów. „To wystawa nieoczywista, idąca na przekór naszym oczekiwaniom i nawykom, bardzo różna od tego, co na co dzień oglądamy w galeriach” – mówiła podczas otwarcia kuratorka projektu, prof. Grażyna Borowik-Pieniek. Oglądając prace Nikifora Krynickiego, Edmunda Monsiela, Marii Wnęk i innych, mamy niepowtarzalny wgląd w ich sposób percypowania świata, ale możemy też zobaczyć, jak różne bywają kanały emocjonalnej ekspresji. Takie otwarcie tegorocznej edycji Festiwalu, to gest bardzo odważny i nieoczywisty, gdyż już na samym początku, bez zbędnych wstępów czy prelekcji, zostajemy wrzuceni w sam środek problemów, których dostarczają nam emocje: ich doświadczanie, rola, jaką odgrywają w naszym życiu, ale przede wszystkim skomplikowana funkcja w kulturze. Tegoroczna opowieść o emocjach w sztuce i nauce rozpoczyna się od bardzo mocnego uderzenia. Wystawę można oglądać do 28 maja w godzinach 12.00 – 18.00.



Pierwszego dnia pojawiła się też muzyka, która zresztą towarzyszyć będzie Festiwalowi aż do niedzieli. W Małopolskim Ogrodzie Sztuki odbył się koncert Ensemble Mandel i Sławomira Zubrzyckiego „Partytura uczuć”, w ramach którego wykonano oryginalne utwory Marina Marais’go, Jeana de Sainte-Colombe’a, Antoine’a Forqueraya, Heinricha Ignaza Franza von Bibera oraz wspólne improwizacje solisty i zespołu.

Dzień zakończyła pierwsza projekcja w ramach pasma filmowego – w kinie Mikro obejrzeć można było „Rozstanie” (reż. A. Farhadi). Przez cały czas trwania Festiwalu wyświetlane będą największe dzieła światowej kinematografii, które w szczególny sposób skupiają się na prezentowaniu emocji.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Redaktor i krytyk literacki, stale współpracuje z „Tygodnikiem Powszechnym”.