Granice świata według Mirosława Bałki

W londyńskim White Cube otwarto wystawę Mirosława Bałki „Random Access Memory”. Jedna z galeryjnych sal została przecięta ścianą z blachy falistej.

28.01.2019

Czyta się kilka minut

 / MICHAŁ KOŚĆ / FORUM
/ MICHAŁ KOŚĆ / FORUM

Pozostała niewielka przestrzeń, która pozwala przejść do kolejnego pomieszczenia. Ono także zostało przegrodzone, jeszcze większą ścianą. Widz może się jedynie do nich zbliżyć. Dalej nie ma wstępu. A same blaszane ściany zostały podgrzane do temperatury 45°C. Wydają miłe ciepło, ale dla człowieka to linia graniczna (w ciele rozgrzanym do 45°C dochodzi do nieodwracalnych zmian).

Tytuł wystawy odnosi się do systemu komputerowego przechowywania danych, a jednocześnie przywołany został na niej fragment poematu Lukrecjusza „De rerum natura” opisujący epikurejską wizję świata. Blaszane ściany mają się kojarzyć z murami granicznymi – realnymi, jak mur Trumpa na granicy USA z Meksykiem, lub symbolicznymi, by przypomnieć hasła zwolenników brexitu. A co jest za nimi? „Może to ziemia obiecana za murem, utopia – mówi Bałka (na zdjęciu w białostockiej Galerii Arsenał) w rozmowie z „Guardianem”. – A może nic tam nie ma”. ©

Mirosław Bałka, RANDOM ACCESS MEMORY, Londyn, White Cube Mason’s Yard, wystawa czynna do 9 marca br.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Krytyk sztuki, dziennikarz, redaktor, stały współpracownik „Tygodnika Powszechnego”. Laureat Nagrody Krytyki Artystycznej im. Jerzego Stajudy za 2013 rok.

Artykuł pochodzi z numeru Nr 5/2019