Gangster i ksiądz

"Wyspa tajemnic" jawi się jako najbardziej kafkowski spośród filmów Martina Scorsesego.

23.03.2010

Czyta się kilka minut

Martin Scorsese, Nowy Jork, lipiec 1995 r. / fot. Catherine Cabrol / Kipa / Corbis /
Martin Scorsese, Nowy Jork, lipiec 1995 r. / fot. Catherine Cabrol / Kipa / Corbis /

Ileż to już razy pisano o nim: "kino jest jego religią"? Jak bardzo wrosła w świadomość widza prywatna mitologia tego twórcy: drobnego, astmatycznego chłopca z nowojorskiej Małej Italii, który służył do Mszy, spędził rok w seminarium duchownym, po czym zakochał się w dziewczynie i odkrył, iż jego prawdziwą świątynią jest kino? "Gangster i ksiądz" - tak zwykło się określać iście schizofreniczną osobowość twórczą Martina Scorsesego, który przyglądając się z bliska szaleństwu i przemocy, widział w nich nie tylko kryminalny folklor ulicy, ale prawdziwą naturę człowieka - błądzącego, niedopasowanego do swojej grupy społecznej, walczącego ze swymi obsesjami. Zawsze jednak, czy to kręcąc "Wściekłego byka", czy "Wiek niewinności", czy "Gangi Nowego Jorku", czuł się spadkobiercą dawnego kina, a może nawet wdzięcznym dłużnikiem jego rozmaitych tradycji. Swój dług zwykł oddawać z nawiązką, trawestując po swojemu hollywoodzkie motywy: kina gangsterskiego, musicalu, westernu, cytując obficie swoich ulubieńców, z Hitchcockiem czy Johnem Fordem na czele.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Krytyczka filmowa „Tygodnika Powszechnego”. Pisuje także do magazynów „EKRANy” i „Kino”, jest felietonistką magazynu psychologicznego „Charaktery”. Współautorka takich publikacji, jak „Panorama kina najnowszego”, „Szukając von Triera”, „Encyklopedia kina”, „… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 13/2010