Fortepian trójwymiarowy

Trzech amerykańskich pianistów: na festiwalu autorskie projekty przedstawią Aaron Diehl, George Burton i Vijay Iyer.

01.10.2018

Czyta się kilka minut

Zapewne najlepiej na scenie prezentować się będzie Aaron Diehl. 32-latek grywa bowiem w salach, w których obowiązują stroje wieczorowe. Najczęściej partneruje wtedy wyróżnionej nagrodą Grammy wokalistce Cécile McLorin Salvant. Zdarza się mu się też zajmować miejsce przed orkiestrą symfoniczną, jak podczas koncertu otwierającego sezon Nowojorskich Filharmoników, gdzie wykonał Koncert Fortepianowy F-dur Gershwina.

Mało kto tak swobodnie potrafi poruszać się dziś w obrębie tzw. Wielkiego Amerykańskiego Śpiewnika – utworów Irvinga Berlina, Cole’a Portera, Jerome’a Kerna czy braci Gershwinów. Diehla można też usłyszeć w repertuarze amerykańskiej muzyki współczesnej: Philipa Glassa czy Timo Andresa. W klubie Żak pianista przedstawi swoje trio, z perkusistą Lawrencem Leathersem i kontrabasistą Paulem Sikievie.

Aaron Diehl uosabia zasłuchanie w jazzowej tradycji – George Burton to pianista spod znaku muzyki tu i teraz. Na jego debiutanckiej płycie słychać wyraźnie wpływ hip-hopu, r’n’b, ale także Sigur Rós czy Radiohead. Równocześnie Burtona fascynuje twórczość Charlesa Mingusa – kontrabasisty jazzowego, ale także kompozytora, pianisty i politycznego aktywisty. To wypowiedź Mingusa była inspiracją dla tytułu krążka „The Truth of What I Am > The Narcissist”: „Chcę swoją muzyką grać prawdę o tym, kim jestem. To trudne, bo zmieniam się cały czas”.

Kariera Vijaya Iyera jest zjawiskiem, którego skalę trudno było przewidzieć. Choć gra muzykę nieoczywistą, zakorzenioną w tradycji awangardowych poszukiwań chicagowskiego ruchu AACM, a wśród swoich autorytetów wymienia Andrew Hilla, Henry’ego Threadgilla czy Wadadę Leo Smitha, Iyer jest dziś prawdziwym gwiazdorem: ozdobą najważniejszych, nie tylko jazzowych, wydarzeń artystycznych, i triumfatorem ankiet na jazzowego muzyka roku.

Zespół Festiwalu Jazz Jantar dostrzegł talent pianisty jeszcze w roku 2011. Od tego czasu Iyer przyjeżdża do Gdańska regularnie, prezentując kolejne swoje projekty: recital solo, duet z saksofonistą Rudreshem Mahanthappą, znakomite trio z Stephanem Crumpem i Marcusem Glimourem, a nawet swoje kwintety smyczkowe „Mutations”. Jego najnowsza płyta, wydana dla prestiżowej wytwórnic ECM, nosi tytuł „Far From Over”. Zawarte tam kompozycje są pretekstem do wspólnej improwizacji iście wybornego sekstetu z saksofonistą altowym Stevem Lehmanem, grającym na kornecie Grahamem Haynesem, Markiem Shimem na saksofonie tenorowym oraz wspomnianym Stephanem Crumpem i Jeremym Duttonem w sekcji rytmicznej.

Jeśli ktoś chciałby zaktualizować swoją wiedzę na temat stanu dzisiejszej pianistyki jazzowej w USA, nie znajdzie lepszego miejsca w Polsce niż tegoroczny Festiwal Jazz Jantar. ©

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru Nr 41/2018

Artykuł pochodzi z dodatku „Festiwal Jazz Jantar 2018