Emocje i pasja

Nie spodziewałam się, że zdobędę I nagrodę na XVI Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Warszawie, to naprawdę miła niespodzianka. Każdy występ konkursowy był dla mnie niezapomnianym przeżyciem i niebywale inspirującym doświadczeniem.

07.12.2010

Czyta się kilka minut

Dzięki temu mogłam dowiedzieć się wielu rzeczy o życiu Chopina i lepiej poznać jego muzykę. A jest to muzyka niezwykła; im bardziej się ją poznaje, tym bardziej ona fascynuje, i coraz bardziej się ją kocha. Jest niezwykle zróżnicowana, pełna zmiennych nastrojów, nieprzewidywalna, bardzo subiektywna, za każdym razem inna.

Do udziału w Konkursie przygotowywałam się bardzo długo, właściwie od momentu, kiedy zaczęłam grać Chopina. Pracy nad jego utworami nie da się zamknąć w określonym przedziale czasowym, są to dzieła, w których ciągle odkrywa się coś nowego. Wydaje mi się, że nie ma gotowej recepty na doskonałą interpretację muzyki Chopina. Coś takiego po prostu nie istnieje. Każdy utwór jest inny, przynosi odrębne trudności wykonawcze.

Każdy mój występ konkursowy był inny, każdy etap był wyjątkowy, przynosił odmienne emocje. Za każdym razem grałam inny repertuar, inaczej skonstruowany wyrazowo. Na swój program wybrałam w moim przekonaniu najpiękniejsze utwory Chopina, te najbardziej wzruszające. Trudno jest mi powiedzieć, z czego jestem najbardziej zadowolona, co zagrałam najlepiej, zawsze bowiem bardzo ciężko jest siebie oceniać.

Podczas koncertu odczucia są wyjątkowe, ma się wówczas odrębne poczucie czasu i przestrzeni. Podczas gry wchodzi się w pewnego rodzaju trans, odmienny stan świadomości. Kiedy jestem na estradzie, istnieje dla mnie tylko muzyka. Nie myślę wówczas o poprawności, zgodności z partyturą, ponieważ wykonanie dużo na tym traci. Ucieka wówczas piękno i spontaniczność gry, a w muzyce najważniejsze są emocje i pasja. Nie można hamować swoich uczuć, zwłaszcza w muzyce Chopina - tak głębokiej, wzruszającej i pełnej uniesień. Myślę, że najgorsze, co mogłoby mi się przytrafić, to zapomnieć o emocjach i pięknie muzyki, a myśleć o poprawnym tekście. To niezwykle ograniczające. Muzyka Chopina zagrana bez emocji i zróżnicowanych uczuć - nie ma sensu.

Przez miesiąc spędzony w Warszawie, w trakcie zmagań konkursowych, wiele się nauczyłam, bardzo zbliżyłam się do Chopina, głębiej wniknęłam w jego muzykę. Niewątpliwie pomogło mi w tym odwiedzenie miejsc, w których kompozytor przebywał i tworzył. Grać i poznawać Chopina w Polsce było dla mnie wyjątkowym przeżyciem.

Notowała Klaudia Baranowska (Polskie Radio)

Julianna Awdiejewa (ur. 1985) e jest rosyjską pianistką, zwyciężczynią XVI Konkursu Chopinowskiego. Koncertowała m.in. w Rosji, Austrii, we Włoszech, Francji, Szwajcarii, Japonii i w Polsce.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 50/2010

Artykuł pochodzi z dodatku „Cadenza (50/2010)