Dawid królem

Siedem lat i sześć miesięcy panował Dawid nad Domem Judzkim. Namaszczono go w Hebronie, dokąd wcześniej skierował go Najwyższy. Izrael zaś miał nadal swojego króla, a był nim syn Saula Iszbaal (Izboset).

19.09.2017

Czyta się kilka minut

Między dwoma domami trwała wojna, którą podstępem, zdradą, siłą wygrywał syn Jessego. Abner – dowódca wojsk Izraela – skłócony ze swoim władcą przeszedł na stronę Dawida. Ale na Abnera polował hetman Dawida, Joab, za to, że ten zabił jego brata. Pomścił jego śmierć w paskudnym stylu i w okropnym momencie: Abner zginął z nożem w brzuchu po tym, jak ucztował z Dawidem i w pokoju z nim się rozstał. Był pewien, że Judejczycy przyjmą go z otwartymi ramionami. Obu plemionom potrzebne było przymierze, by wspólnie walczyć z Filistyńczykami.

Kiedy Abner zginął, Dawid wykrzyknął: „Nie jestem winien!”. Nie chciał być posądzony o spiskowanie przeciw sąsiadom z północy i udział w tej zbrodni. Można powiedzieć: zachował się w duchu współczesnego PR-u. Ogłosił żałobę i post. Lamentował nad Abnerem, a lud płakał razem z królem. Świetnie szło królowi Judy zdobywanie społecznego poparcia. Wkrótce doszło do kolejnego niespodziewanego mordu, od którego Dawid starannie się odżegnywał, choć zabójcami byli jego dwaj hetmani (tak ich nazywa Biblia w przekładzie gdańskim), a więc osoby bardzo mu bliskie: weszli do łożnicy króla i go zadźgali. Wydawać by się mogło, że działali na rozkaz Dawida. Dawid oczywiście wyraził oburzenie i ukarał ich: zawiesił nad stawem w Hebronie, obciążywszy im ręce i nogi.

Ale nawet takie manifestacyjne odżegnywanie się od skrytobójców nie jest dowodem na niewinność Dawida. Karał morderców, ale można było odnieść wrażenie, że bardzo te zajścia mu służyły. Jakoś tak się w jego życiu układało, że wrogowie, konkurenci czy ludzie mu niemili (jak mąż Abigail) ginęli niespodziewanie w najbardziej dlań wygodnym czasie i w taki sposób, by mógł powiedzieć: „jestem niewinny, nie miałem z tym nic wspólnego”. A wszystko zbliżało go do pełni władzy nad Izraelem. I rzeczywiście, rychło zawarł przymierze ze starszymi Izraela, a ci pomazali go królem nad dwunastoma plemionami. Miał pełnię władzy. Trzeba było ją tylko umocnić. Zajął bez wysiłku Jerozolimę i ustanowił ją stolicą państwa (co brzmi pięknie, acz nie znajduje potwierdzenia w znanych archeologom odkryciach). Zbudował dom z cedrów libańskich. Pomógł mu w tym król Tyru, który przysłał surowce i dobrych majstrów.

Wziął sobie też Dawid wiele nowych żon i konkubin. Urodziło mu się dużo dzieci, w tym Salomon. To był szczyt kariery króla. Rządził licznym ludem, ustanowił stolicę, zbudował królewski pałac. Do tego wszystkiego Pan Bóg, zakochany w Dawidzie, ochoczo wspierał go w wojnie z Filistyńczykami. Pozostało królowi sprowadzić do Jerozolimy Arkę Przymierza. Dawid chciał scentralizować kult religijny i stworzyć jedną świątynię dla całego ludu, a tym samym zawładnąć wyobraźnią i wiedzą Izraela. Ambicje króla i jego imperialne plany zyskiwały dodatkowe uzasadnienie. Walczył, zabijał, unicestwiał wrogów po to tylko, by Pan, Bóg Izraela, zyskał swój dom, a jednolity kult i jeden posłuszny mu arcykapłan odpowiadał za religię całego narodu. ©

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
(1951-2023) Socjolog, historyk idei, publicysta, były poseł. Dyrektor Żydowskiego Instytutu Historycznego. W 2013 r. otrzymał Nagrodę im. ks. Józefa Tischnera w kategorii „Pisarstwo religijne lub filozoficzne” za całokształt twórczości. Autor wielu książek, m… więcej

Artykuł pochodzi z numeru Nr 39/2017