Czytanie bez końca

Kończy się rok szkolny, a wraz z nim zamykamy cykl „Lekcji czytania”. Ale tylko na wakacje! Od września szykujcie się na nowe wyzwania czytelnicze.

17.06.2019

Czyta się kilka minut

Magdalena Barbaruk podczas Festiwalu Conrada prowadzi „Lekcję...” wokół „Biegunów” Olgi Tokarczuk, październik 2018 r. / WOJCIECH WANDZEL / CONRAD FESTIVAL
Magdalena Barbaruk podczas Festiwalu Conrada prowadzi „Lekcję...” wokół „Biegunów” Olgi Tokarczuk, październik 2018 r. / WOJCIECH WANDZEL / CONRAD FESTIVAL

Po raz kolejny, dzięki naszym partnerom, mecenasom i darczyńcom oraz wszystkim czytelnikom „TP”, którzy przekazali nam 1% podatku, w dobiegającym końca roku szkolnym 2018/19 odbyło się w sumie ponad 40 spotkań; ostatnie z nich miało miejsce 12 czerwca w Wyszkowie. „Lekcję...” z udziałem uczniów wyszkowskiego I LO poprowadziła Barbara Klicka. Pretekstem do rozmowy o utopiach i antyutopiach była „Opowieść podręcznej” Margaret Atwood.

W ciągu roku szkolnego uczestniczyliśmy m.in. po raz kolejny w jeleniogórskim Międzynarodowym Festiwalu Teatrów i Kultury Awangardowej PESTKA, w 11. Shalom Śrem – Śremskich Dniach Judaizmu oraz w Tyskim Festiwalu Słowa LOGOS FEST Edycja: Przybora, a także, tradycyjnie już, w krakowskim Festiwalu Copernicus i Festiwalu Conrada. W Nowym Targu czytaliśmy i rozmawialiśmy po angielsku o „The death of the moth” Virginii Woolf z młodzieżą biorącą udział w inicjatywie Booktrailer Film Festival. Pojechaliśmy poprowadzić „Lekcje...” na odbywających się co roku Warsztatach Humanistycznych LABIRYNT w Rybniku oraz na Dniach Tischnerowskich w Opolu. „Lekcja czytania” odbyła się w ramach obchodów Święta Wolności i Solidarności w Gdańsku. Są miasta, jak Chojnice czy Zgierz, z którymi jesteśmy już literacko związani od kilku lat. I mamy nadzieję, że to się nie zmieni!

Poza tym odwiedziliśmy m.in. Mikołów, Czempiń, Brzesko, Warszawę, Łochów, Szadek, Zapolice, Lubaczów, Maszkienice, Porąbkę Uszewską, Rypin, Żuromin, Bydgoszcz, Szczepanów, Grajewo, Zduńską Wolę.

Powoli ruszamy także z cyklem „Lekcji...” odbywających się w ramach projektu „Wielkie pytania na nowo”, możliwego dzięki wsparciu Templeton Religion Trust. Spotkania te, prowadzone przez młodych naukowców, mają na celu zainteresowanie młodzieży tekstami popularnonaukowymi.

Tegoroczni uczestnicy czytali i dyskutowali utwory: Andrzeja Bursy, Daniela Dennetta, Leo Lipskiego, Stanisława Lema, Maxa Blechera, Olgi Tokarczuk, Michaiła Zoszczenki, Michaela Tomassello, Zbigniewa Herberta, Zofii i Kazimierza Moczarskich, Lewisa Carrolla, George’a Orwella, Andrzeja Stasiuka, Mirona Białoszewskiego, Józefa Tischnera, Marcina Świetlickiego, Angeliki Kuźniak, Elfriede Jelinek, Saula Bellowa, Dona DeLillo, Lawrence’a Durrella, Jeremiego Przybory, Izy Klementowskiej, Jerzego Bralczyka, Jorge Luisa Borgesa, Charlesa Taylora, Václava Havla i wspomnianej wyżej Margaret Atwood.

Zaproszenie do spotkań z młodzieżą w ramach „Lekcji...” przyjęli Magdalena Barbaruk, Wojciech Bonowicz, Kamila Czaja, Andrzej Franaszek, Agnieszka Gajewska, Grzegorz Jankowicz, Barbara Klicka, Agnieszka Kłos, Jakub Kornhauser, Ryszard Koziołek, Katarzyna Kubisiowska, Łukasz Kwiatek, Michał Lachman, Jacek Leociak, Łukasz Lamża, Michał Paweł Markowski, Monika Ochędowska, Michał Olszewski, Michał Rusinek, Michał Sowiński, Maciej Szklarczyk, Małgorzata Szpakowska, Piotr Śliwiński, Bogna Świątkowska, Agnieszka Taborska, Łukasz Tischner, Marcin Wicha, Agnieszka Wolny-Hamkało i Marcin Żyła.

Dziękujemy Uniwersytetowi Łódzkiemu, który od lat jest naszym partnerem i mecenasem. Wyrazy wdzięczności kierujemy także do drukarni Quad Graphics, do Grzegorza Błażewicza – założyciela i prezesa firmy SALESmanago oraz do wszystkich osób i instytucji zaangażowanych w pozyskanie środków i organizację „Lekcji czytania”.

Dziękujemy organizatorom wspaniałych imprez kulturalnych – tych dużych i tych małych – którzy w ramach swoich inicjatyw umożliwili młodym ludziom spotkanie z literaturą.

Najbardziej jednak jesteśmy wdzięczni uczestnikom – za to, że chcecie czytać, pytać i rozmawiać, za to, że jesteście krytyczni i zainteresowani, za to, że wierzycie, iż dzięki czytaniu można zmieniać otaczającą rzeczywistość.

„Lekcje...” wracają w nowym roku szkolnym!

Spotkania w roku szkolnym 2018/2019 odbywały się mimo odmowy finansowego wsparcia ze strony Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wciąż wiele instytucji zgłasza się z prośbą o zorganizowanie „Lekcji czytania” u siebie. Dlatego nieodmiennie zachęcamy do kontaktu z Fundacją Tygodnika Powszechnego (fundacja@tygodnik.com.pl) osoby, które chciałyby wesprzeć naszą akcję społeczną.

Chcesz zorganizować „Lekcje czytania”? Napisz na lekcjeczytania@tygodnik.com.pl

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru Nr 25/2019