Cricoteka: nowy adres

Zaledwie pół roku temu otwieraliśmy nową siedzibę Cricoteki. Z niewielkiej instytucji staliśmy się miejscem bardzo widocznym, atrakcyjnym punktem w Podgórzu – odkrywanej na nowo dzielnicy Krakowa.

30.03.2015

Czyta się kilka minut

 / Fot. Grażyna Makara
/ Fot. Grażyna Makara

Rozpoczynamy proces budowania nowego wizerunku Cricoteki, pamiętając o jej początkach oraz o ponad trzydziestoletniej historii. Nie boimy się nowych wyzwań, takich jak przygotowana przez Joannę Zielińską wystawa „Nic dwa razy”, podejmująca próbę dialogu czy „przepisania na współczesność” wybranych idei Tadeusza Kantora.

Programy realizowane od 2013 r. przez niezależne kuratorki, pod wspólnym tytułem „Kto inspiruje? Tadeusz Kantor!”, proponowały odnajdywanie punktów wspólnych jego spuścizny ze współczesną choreografią, tańcem, performance’em czy teatrem. Przełomowy dla Cricoteki rok 2014 był wstępem do tego, co przed nami, szczególnie do obchodów setnej rocznicy urodzin Tadeusza Kantora.

W 2015 r. pokażemy m.in. wystawy przygotowane przez Józefa Chrobaka i Małgorzatę Paluch-Cybulską, ukazujące twórczość Tadeusza Kantora, jego malarstwo, rysunki i obiekty spoza Cricoteki. W tym roku zaprezentujemy także prace bliskich mu artystów: Marii Stangret i Christiana Boltanskiego.

Osobny program warsztatów teatralnych realizują aktorzy teatru Cricot 2. Chcemy, by spotkania z tymi osobami, indywidualnie traktującymi spuściznę artysty, na stałe wpisały się w program Cricoteki. Pozwalając tym samym na bardziej dogłębne poznanie twórczości Kantora.

Chcemy także skupić się na historii i na prezentacji artystów, zjawisk i dzieł, które dla twórczości Kantora okazały się przełomowe, ważne lub inspirujące. Rozszerzeniem stworzonego przez Annę Królicę programu „Maszyna choreograficzna” będzie cykl poświęcony Oskarowi Schlemmerowi – artyście niezwykle ważnemu dla twórczości Tadeusza Kantora. Projekt zaplanowany jest na dwa lata.

W tegorocznej odsłonie znajdzie się cykl spektakli współczesnych choreografów oraz rezydencje artystyczne. W 2016 r. przygotowana zostanie wystawa obiektów i kostiumów Schlemmera oraz seminaria i wykłady, ukazujące wpływ niemieckiego artysty na twórczość Kantora, a także znaczenie jego dzieła dla współczesnego teatru.

Bez wątpienia jednym z najważniejszych działań Cricoteki w przyszłości będzie rozbudowa i opracowywanie archiwum Tadeusza Kantora. Archiwum, wciąż domagające się kolejnych uzupełnień, jest potencjałem, z którego czerpać będą zarówno artyści, jak również badacze i kuratorzy tworzący program Cricoteki. ©

NATALIA ZARZECKA (ur. 1977) – absolwentka zarządzania kulturą UJ. Od 1997 r. współpracowała z Galerią Krzysztofory, później z Cricoteką; od 2004 r. dyrektorka Cricoteki. W 2006 r. rozpoczęła budowę nowej siedziby instytucji, w tym Muzeum Tadeusza Kantora; prace zostały zakończone we wrześniu 2014 r.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Natalia Zarzecka - absolwentka zarządzania kulturą UJ. Od 1997 r. współpracowała z Galerią Krzysztofory, później z Cricoteką; od 2004 r. dyrektorka Cricoteki. W 2006 r. rozpoczęła budowę nowej siedziby instytucji, w tym Muzeum Tadeusza Kantora; prace zostały… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 14/2015