CONRAD 2015

Każda edycja Festiwalu Conrada to inny temat i zarazem inna perspektywa, z której wraz z naszymi gośćmi – pisarkami i pisarzami, czytelnikami i czytelniczkami – spoglądamy na literaturę i na rzeczywistość.

15.06.2015

Czyta się kilka minut

 / Projekt okładki: Marek Zalejski
/ Projekt okładki: Marek Zalejski

Od samego początku towarzyszy nam przekonanie, że o świecie nie tylko można, ale wręcz trzeba mówić za pomocą języka literackiego, gdyż pozwala nam on lepiej (intensywniej, bardziej krytycznie i twórczo) odnosić się do jednostkowego oraz wspólnotowego doświadczenia.

Literatura – powtarzamy to z uporem – nie jest zamiast świata, nie jest zamiast społeczeństwa, nie jest zamiast politykiczy ekonomii, lecz umożliwia nam pełniejsze uczestnictwo we wszystkich tych dziedzinach. To właśnie w niej znajdujemy narzędzia, za pomocą których możemy zrozumieć i poddać krytyce egzystencjalne i społeczne problemy. To właśnie dzięki niej inicjujemy eksperymenty, w wyniku których powstają nowe formy podmiotowości i tożsamości. I to właśnie ona pozwala nam zmienić rytm naszej egzystencji, daje życiodajny oddech.

„Pod prąd” – oto przewodnie hasło tegorocznej (już siódmej) odsłony naszego Festiwalu. Czy warto iść na przekór rzeczywistości? A jeśli tak, to w którą dokładnie stronę powinniśmy podążać? Nie istnieje przecież jeden nurt świata, który wszystkich nas porywa. To raczej wiele różnych prądów, które zagarniają nasze życie, wyznaczają nam role i powinności, narzucają sposoby zachowania i określają granice możliwego doświadczenia.

Nie ma zatem jednej wykładni naszej przewodniej idei. Każdy z zaproszonych gości na własną rękę mierzy się z rzeczywistością, każdy zwraca naszą uwagę na inny jej aspekt.

We wrześniu 1940 r. Virginia Woolf napisała, że możemy – jako jednostki i zbiorowości – walczyć ze światem i w imieniu świata za pomocą umysłu. A gdy walczy się za pomocą umysłu, zawsze należy zmierzać pod prąd. Hanna Krall, Jonathan Franzen, Hooman Majd i Wiesław Myśliwski – jeśli cokolwiek łączy tych znakomitych pisarzy, to właśnie wyrażone przez Woolf przeświadczenie, że gdy zaczynamy pisać lub czytać, stawiamy opór temu, co ogólne i powierzchowne.

Już teraz zapraszamy Państwa do Krakowa na październikowe dyskusje i spotkania autorskie, pokazy filmowe i koncerty, warsztaty dla dzieci i dorosłych, wystawy i działania w przestrzeni publicznej. Jak zawsze – to czytelnicy, obok pisarzy, będą najważniejszymi bohaterami naszego Festiwalu! ©℗

Grzegorz Jankowicz, dyrektor programowy Festiwalu Conrada

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Urodzony w 1978 r. Aktywista literacki, filozof literatury, eseista, redaktor, wydawca, krytyk i tłumacz. Dyrektor programowy Festiwalu Conrada. Redaktor działu kultury „Tygodnika Powszechnego”. Dyrektor programów literackich Fundacji Tygodnika Powszechnego.… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 25/2015

Artykuł pochodzi z dodatku „Conrad (01/2015): Pod prąd