Mistrzostwa nierówności

Nigdy dotąd nie oglądaliśmy tak chętnie kobiecej piłki jak podczas mundialu we Francji. A przecież wiele zawodniczek gra za darmo, zmagając się nie tylko z rywalkami, ale też z dyskryminacją i...

Reklama

Mistrzostwa nierówności

Mistrzostwa nierówności

08.07.2019
Czyta się kilka minut
Nigdy dotąd nie oglądaliśmy tak chętnie kobiecej piłki jak podczas mundialu we Francji. A przecież wiele zawodniczek gra za darmo, zmagając się nie tylko z rywalkami, ale też z dyskryminacją i lekceważeniem.
Od lewej: Samantha Mewis, Alex Morgan i Megan Rapinoe podczas finału Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej Kobiet. Lyon, 7 lipca 2019 r. BRAD SMITH / ISI PHOTOS
T

Tak spektakularnego wyniku pierwszego meczu reprezentantek USA na kobiecym mundialu nie spodziewał się nawet właściciel pewnego baru w Miami, który dla podtrzymania atmosfery obiecał klientom bezpłatne drinki po każdym golu Amerykanek. Goście – o ile dotrwali do końca transmisji – wznosili toast trzynaście razy. A barman, zupełnie jak filigranowa bramkarka Tajlandii, miał pełne ręce roboty – w drugiej połowie spotkania piłka wpadała do siatki zdezorientowanych Tajek mniej więcej co trzy minuty.

Co wolno demonstrować

Następnego dnia okazało się, że reprezentantki USA winne są nie tylko niedyspozycji kilkudziesięciu mieszkańców Florydy (skądinąd to właśnie tam, w Orlando Pride, gra wiele gwiazd kobiecego futbolu, w tym napastniczka Stanów Zjednoczonych Alex Morgan). Rekordowy w historii mistrzostw wynik – a właściwie fakt, że Amerykanki w ogóle doprowadziły do takiego...

17529

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

"Koszulki z nazwiskami zawodniczek drużyny Alex Morgan są obecnie najlepiej sprzedającymi się trykotami piłkarskimi w historii firmy Nike." Po pierwsze to Jill Ellis prowadzi tą drużynę, a po drugie ta informacja musi dotyczyć rynku amerykańskiego. W skali globalnej Alex Morgan na pewni nie sprzedaje więcej koszulek od Messiego.

Messi gra w trykotach od Adidasa

Messi ma indywidualny kontrakt z Adidasem, ale FC Barcelona gra w trykotach Nike https://store.nike.com/pl/pl_pl/pd/meska-domowa-koszulka-pilkarska-fc-barcelona-vapor-match-2019-20/pid-12533618/pgid-12811288. Po drugie, wiadomość z amerykańskich mediów nie została prawidłowo przetłumaczona "Mark Parker, Nike's president and CEO, confirmed the news in a recent earnings report that the 2019 USA stadium home jersey, as seen worn by star forward Alex Morgan and goalkeeper Alyssa Naeher below, is now the top-selling soccer jersey ever sold on its website in one season." Powinno być napisane "Koszulki kobiecej reprezentacji USA (można je kupić bez nazwiska) są obecnie najlepiej sprzedającymi się trykotami piłkarskimi w historii strony internetowej firmy Nike (koszulki piłkarskie można kupić w nieskończonej ilości sklepów internetowych i stacjonarnych, a tych danych nie mamy)."

Zgadam się z tezą, że US Soccer powinien wypłacać wyższe premie kobietom niż mężczyznom, bo w USA piłkarki są lepsze od piłkarzy. Ale nie można wyciągać z tego globalnych argumentów sypiąc wyrwanymi z kontekstu liczbami. Dla porównania wypadałoby podać oglądalność męskich MŚ, a frekwencję w Łęcznej porównać np. z tą w Gliwicach (i przemnożyć przez cenę biletów, bo łatwiej jest wypełnić stadion biletami za 5 niż 50 zł) czyli na tym samym poziomie rozgrywkowym. Ci którzy domagają się wyższych zarobków kobiet powinni zacząć kupować bilety, pamiątki klubowe itd., a nie liczyć na to, że pieniądze same się znajdą. FIFA zarabia na mężczyznach (poprzez sprzedaż praw TV, reklam, itd.) 6 mld, a na kobiecych turniejach 131 mln rocznie, ale te liczby też nie znalazły się w tekście.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]