Casting Estery

Znamy już początek opowieści o królu Xer­xesie-Ahaswerusie oraz o jego cudownej urody żonie Waszti.

10.12.2018

Czyta się kilka minut

Wiemy, że kiedy odebrano jej wszystkie tytuły, pałac, stroje, oleje, mirrę, władca zaczął poszukiwać godnej swego majestatu dziewicy. Ester nie ubiegała się o udział w narodowym konkursie piękności i castingu na królową. Została wzięta siłą. Była piękna.

Talmud uczy, że była jedną z czterech najpiękniejszych panien żydowskich znanych z Biblii. Trafiła pod opiekę królewskiego eunucha, zdobyła jego względy (uznała zapewne, że jak już musi brać udział w tym konkursie, lepiej wygrać, niż wracać do domu). W oczekiwaniu na prezentację i miłosne tête-à-tête z monarchą została pięknie przygotowana. Miała staranny makijaż, smarowano ją długo odpowiednimi olejkami, nosiła zwiewne stroje. Starannie ją karmiono. Chyba nie przeszkadzało jej to, że jedzenie nie było koszerne. Zamknięta w haremie czekała przez rok na swój los.

Czas więc, by wprowadzić kolejnego bohatera biblijnej legendy: Mordechaja z plemienia Beniamitów. Znamy imiona jego przodków. Ostatni z wymienionych nosił imię Kisz, a Kisz był też ojcem Saula. Wiele wskazuje na to, że miał znamienitego krewniaka, choć nie to jest najważniejsze. Mordechaj – jak czytamy – dostał się do niewoli Babilończyków i wtedy trafił do Sus, stolicy Persji. Opis ten jest zaskakujący, bo musiałby mieć dobrze ponad sto lat, gdy opisywane zdarzenia miały miejsce. Wiemy, że adoptował Ester, gdy zmarli jej matka i ojciec.

Wuj i opiekun Esterki dnie i noce czekał na wieści od dziewczyny. Denerwował się jak ojciec, który pozwolił córce pójść pierwszy raz na dyskotekę, a ta jakoś nie wracała na czas. Kazał Ester, by nie wspomniała o swojej narodowości i swojej religii. Czytelnik może podejrzewać, że nie tylko ukrywała swoją żydowskość, ale że sama na dworze króla nie przestrzegała praw Tory i zachowywała się jak zwykła dziewczyna z ówczesnej Persji. Podobnie zresztą zachowywał się Mordechaj. Przyjął zwyczaje i stroje otoczenia. Mówimy, że się zasymilowali. Nie chcieli żyć osobno, jak reszta Żydów perskich. Tym bardziej poruszające jest wyznanie królowi, że ona, Ester, jest Żydówką i że ma obowiązek bronić swojego narodu. Wbrew okolicznościom, wbrew asymilacji, wbrew pozycji, którą zdobyła, zachowała poczucie swoich korzeni i miała odwagę, by upomnieć się o swoich współbraci.

Izby dla kobiet były podzielone na trzy części: jedna dla dziewic, jedna dla konkubin i trzecia dla żon. Król miał bogaty wybór. Wiemy, że Ester została zaprowadzona do Xerxesa na jedną noc, a potem trafiła do pomieszczenia żon. Ester miała jedno tylko pragnienie: podobać się królowi, ale nie Bogu. We wszystkim słuchała się eunucha, nadzorcy haremu. I to była dla niej słuszna decyzja. Zdobyła w jedną noc najwyższe uznanie władcy i ten następnego dnia uczynił ją królową. Cenił ją bardziej niż wszystkie inne dziewice. Wyszła za mąż za nie-Żyda. Nie wiemy, czym i jak zjednała sobie takie uznanie króla. W każdym razie wygrała casting na nową żonę potężnego władcy. ©

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
(1951-2023) Socjolog, historyk idei, publicysta, były poseł. Dyrektor Żydowskiego Instytutu Historycznego. W 2013 r. otrzymał Nagrodę im. ks. Józefa Tischnera w kategorii „Pisarstwo religijne lub filozoficzne” za całokształt twórczości. Autor wielu książek, m… więcej

Artykuł pochodzi z numeru Nr 51/2018