Bruce Springsteen: "The Essential Bruce Springsteen"

Podsumowanie 30 lat kariery muzycznej na trzech płytach to niemal “mission impossible", jednak “The Essential Bruce Springsteen" wychodzi z niej obronną ręką. Otrzymujemy nie tylko zestaw piosenek pochodzących z wszystkich albumów studyjnych, lecz także bonus - utwory niepublikowane, które wzbogacą wizerunek Springsteena w oczach nie tylko najgorętszych fanów.

22.02.2004

Czyta się kilka minut

 /
/

Pierwszy z krążków ukazuje muzyczne korzenie artysty. Znajdziemy tu zarówno odwołania do folkowej twórczości singers-songwriters (Guthrie, Dylan, Seeger), jak i nawiązania do muzyki soul i funk połowy lat 60. (w czym pomogła Springsteenowi barwa głosu i znakomity E-Street Band). Na płycie są wszystkie niemal największe przeboje “Bossa" z lat 80. i 90.

Tom Waits, również śpiewający autor i kompozytor, porównał wczesną twórczość Springsteena do krótkich czarno-białych filmów. Myślę, że uwaga ta dotyczy wszystkich jego piosenek - są one intensywnymi impresjami, szkicami zawierającymi prostą historię opowiedzianą w niebanalny sposób. Springsteen portretuje Amerykanów w chwilach radości, zwątpienia, rozpaczy, pustki, jednak każda piosenka świadczy o niezwykłym utożsamieniu z własnym narodem. Posiłkując się klimatem powieści Faulknera, Steinbecka, Kerouca ożywia amerykański mit “niewinności i doświadczenia", prawdopodobnie też dlatego traktowany jest niekiedy jako sumienie narodu, a kariera “chłopca z klasy robotniczej" - którą sarkastycznie podsumował John Lennon, mrucząc “working class hero is something to be" - przez Springsteena podawana jest bez ironii.

Jak każdy wybór, “esencja Springsteena" może smakować lub nie. Choć nie cierpię “debestów" i “trzechwjednym", tego chętnie posłucham. Jeśli ktoś ma inne zdanie - “nic to". Jak napisał amerykański recenzent, “jeżeli 150 minut tej płyty nie sprawi że Springsteen nas »weźmie«, widocznie faktycznie nie jest on nam pisany".

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Poeta, muzyk, kompozytor, śpiewający autor, recenzent muzyczny, felietonista i krytyk literacki, stały współpracownik „Tygodnika Powszechnego”. Zadebiutował w 1992 roku na 28. Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie, zdobywając I nagrodę oraz stypendium im.… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 08/2004