Błogosławieni, którzy nie widzieli...

Ewangelia ze św. Tomaszem w roli głównej. Jezus mówi: „ponieważ Mnie zobaczyłeś – uwierzyłeś; błogosławieni, którzy nie widzieli, a uwierzyli” (por. J 20, 24-29).

09.07.2018

Czyta się kilka minut

Co znaczy: zaznać błogosławieństwa – szczęścia tego, który nie widział, a uwierzył? O jaką wiarę chodzi? Na czym ona polega?

Odpowiedź przychodzi z tekstem Pierwszego Listu św. Piotra. Zaraz w pierwszym jego rozdziale czytamy: „Którego – choć nie widzieliście – kochacie” (grec. agapate; łac. diligitis – zob. 1 P 1, 8).

Właśnie tak: wiara jest tożsama z miłością – wyborem w miłości (łac. diligo znaczy zarówno „kochać”, jak i „wybierać”).

Wierzyć w Chrystusa Zmartwychwstałego nie znaczy jedynie przyjąć abstrakcyjne stwierdzenie o tym, że wyszedł z grobu lat temu dwa tysiące.

Wierzyć w Chrystusa Zmartwychwstałego znaczy wybrać Go w miłości – pokochać Go żyjącego tu i teraz.

Wiara nie jest jedynie postawą intelektu; jest również wyborem serca i woli, i rezonansem w uczuciach. Wiara obejmuje całego człowieka. Jak miłość.

Taka jest również wiara odzyskanego przez Jezusa apostoła Tomasza. Wyznaje ją w słowach: „Pan mój i Bóg mój!”.

To nie jest przecież jedynie rezygnacja z intelektualnego oporu, odrzucenie wcześniejszych wątpliwości na zasadzie: „zgadzam się; mieliście rację: zmartwychwstał”.

Tomasz, uznając Go za zmartwychwstałego, natychmiast oddaje Mu siebie. Jego wiara jest wyborem, wyborem osobistym: „Pan mój!”. Jest oddaniem/poddaniem własnej osoby. Jest deklaracją przynależności – takiej, jaką człowiek może wybrać jedynie w wolny sposób.

Tu widać, jak wiara i niewiara Tomasza jest dla nas budująca. Jest nam bardzo potrzebna. Ojcowie Kościoła nie wahali się mówić, iż ta niewiara była nam potrzebna być może bardziej niż wiara pozostałych.

Błogosławieni, którzy nie widzieli, a... ukochali.

Czytam ostatnio niewielką biografię Karola de Foucaulda, która ma się niedługo ukazać w języku polskim. To bardzo piękna książeczka. Równie skromna, co fascynująca. Myślę także, że bardzo nam potrzebna na polskim rynku książki religijnej.

Potrzebna nie tylko dlatego, że coraz więcej wokół nas będzie – już jest – ludzi, którzy wszystkiego mają pod dostatkiem i doświadczają w samym środku tej obfitości po prostu nudy i pustki.

I nawet nie dlatego, że pokazuje nam świętego, którego nawrócenie tuż przed 30. rokiem życia zaczęło się od spotkania pobożnych muzułmanów.

Potrzebna nam jest ona przede wszystkim z racji na powracający w niej refren – zdanie, w którym wieloletni ojciec duchowny Karola, ks. Huvelin, zawarł precyzyjny klucz do zrozumienia jego wiary: „On przemienia religię w miłość”.

Religia, dokąd nie jest miłością (a więc spotkaniem Osób), jest ideologią. Kto wie, czy nie jedną z najniebezpieczniejszych. Jeśli nie dla innych, to z całą pewnością dla samego wyznawcy. Staje się też łatwo źródłem podziałów między ludźmi.

Wierzyć w Jezusa Chrystusa Zmartwychwstałego znaczy kochać Go. ©

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Kardynał, arcybiskup metropolita łódzki, wcześniej biskup pomocniczy krakowski, autor rubryki „Okruchy Słowa”, stały współpracownik „Tygodnika Powszechnego”. Doktor habilitowany nauk humanistycznych, specjalizuje się w historii Kościoła. W latach 2007-11… więcej

Artykuł pochodzi z numeru Nr 29/2018