Azjaci trzymają się mocno

Tym razem to nie mistrzowie: Almodóvar, Jarmusch, Loach, Malick czy Tarantino, uchodzący od lat za festiwalowych beniaminków, opuścili Cannes ze statuetką Złotej Palmy.

27.05.2019

Czyta się kilka minut

Jury na czele z Alejandrem Gonzálezem Iñárrítu, któremu towarzyszył m.in. Paweł Pawlikowski, za najlepszy film uznało „Gisaengchung” („Pasożyt”) koreańskiego reżysera Bonga Joon-ho.

Polscy widzowie mogą go znać z netfliksowej produkcji „Okja”, ekologicznej baśni dla dorosłych z genetycznie zmodyfikowaną świnią-gigantem w roli tytułowej – i wprost proporcjonalną dawką emocji. W najnowszym filmie też ich nie brakuje. „Dziwaczna czarna komedia o społecznym statusie, aspiracji, materializmie i patriarchalnym kolektywie rodzinnym” – podsumował brytyjski krytyk, chwaląc Bonga również za kunsztowną robotę filmową. I tak jak w wielu nagrodzonych tytułach rozbrzmiewał niepokój o przyszłość Europy („Les Misérables” Ladja Ly, „Młody Ahmed” braci Dardenne), to patrząc na ubiegłoroczny sukces japońskich „Złodziejaszków” Hirokazu Koreedy i na tegoroczny werdykt, można by zaryzykować stwierdzenie, że to nie w Europie, ale właśnie na Dalekim Wschodzie bije dziś serce kina artystycznego. ©

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Krytyczka filmowa „Tygodnika Powszechnego”. Pisuje także do magazynów „EKRANy” i „Kino”, jest felietonistką magazynu psychologicznego „Charaktery”. Współautorka takich publikacji, jak „Panorama kina najnowszego”, „Szukając von Triera”, „Encyklopedia kina”, „… więcej

Artykuł pochodzi z numeru Nr 22/2019