10 najważniejszych zjawisk w austriackiej sztuce współczesnej

Osobista lista dyrektorki Zachęty - Narodowej Galerii Sztuki

24.05.2015

Czyta się kilka minut

Maria Lassnig i fragment jej obrazu Ty czy ja
Maria Lassnig i fragment jej obrazu Ty czy ja

TOP 10 według Hanny Wróblewskiej:

  1. Maria Lassnig – malarka, wielka dama sztuki austriackiej, zmarła rok temu w wieku 95 lat, do końca aktywna.
  2. Akcjoniści wiedeńscy.
  3. Bankowe kolekcje sztuki współczesnej, czyli kolekcje fundacji ERSTE Stiftung oraz Generali Foundation. Składa się na nie sztuka awangardowa, konceptualna, nierynkowa, często z Europy Środkowej – czyli coś, co z bankami się raczej nie kojarzy.
  4. Friendly Alien – budynek Kunsthaus Graz autorstwa Petera Cooka i Colina Fourniera.
  5. Gelatin – niegrzeczni chłopcy sztuki austriackiej, anarchia podszyta ironią i absurdalnym humorem. Przykładowe akcje: zatopienie w błocie Pawilonu Austriackiego na Biennale w Wenecji oraz skoki do kanałów weneckich zimą.
  6. Dotykowe Kino (Tapp- und Tastkino), Valie Export – akcja artystki feministycznej z 1968 r.: Valie Export przechadzała się po Wiedniu z zawieszoną na nagich piersiach skrzynką z otworem na dłonie i zachęcała przechodniów do kontaktu fizycznego i wzrokowego.
  7. Działalność Secesji, najstarszej niezależnej galerii sztuki współczesnej, której program wystaw ustalany przez stowarzyszenie artystów jest jednym z najciekawszych w Europie. Charakterystyczny budynek i freski Gustava Klimta w środku (fryz Beethovena) przyciągają i współfinansują eksperymenty w sztuce.
  8. Spektakularne zwroty dzieł sztuki z muzeów austriackich do spadkobierców (m.in. portret Adeli Bloch Bauer autorstwa Gustava Klimta z Galerii Belvedere).
  9. MQ, czyli MuseumsQuartier w Wiedniu.
  10. Festiwal Ars Electronica w Linzu.


Autorka jest historyczką sztuki, kuratorką. Od 2010 r. dyrektorka Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki oraz komisarz Pawilonu Polonia na Biennale w Wenecji.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 22/2015

Artykuł pochodzi z dodatku „Austriackie Forum Kultury