Reklama

10. Festiwal Goldbergowski

10. Festiwal Goldbergowski

17.08.2015
Czyta się kilka minut
Gdańsk 28.08-6.09.2015
G

Gdański Festiwal Goldbergowski powstał w 2006 roku, w którym przypadała 250. rocznica śmierci Johanna Gottlieba Goldberga, urodzonego w Gdańsku klawesynisty i kompozytora, żyjącego w latach 1727-1756. Nazwisko Goldberga przeszło do historii muzyki dzięki Wariacjom Goldbergowskim Johanna Sebastiana Bacha (BWV 988), których, jako jego uczeń, był pierwszym wykonawcą.

Podczas otwarcia (piątek 28.08) usłyszeć będzie można wyjatkową, a dla wielu słuchaczy na pewno zaskakującą wersję Schubertowskiego cyklu Die schöne Müllerin, w której w miejsce fortepianowego akompaniamentu pojawią się dwie gitary. Georg Poplutz wraz z towarzyszącymi mu muzykami Antje Asendorf i Stefanem Hladkiem przeniosą słuchaczy w świat romantycznych wizji i uniesień, które w nowej aranżacji ukazują inny wymiar instrumentalnej warstwy kompozycji.

Od wielu już lat na festiwalu obecne są Wariacje Goldbergowskie Bacha. W tym roku do kręgu klawesynowych wykonawców tego dzieła, nieodzownie związanych z patronem Festiwalu Goldbergowskiego, dołączy pochodzący z Iranu Mahan Esfahani, profesor Guildhall School of Music and Drama w Londynie, prowadzący niezwykle ożywioną działalność koncertową. (sobota 29.08)

Kolejnym gdańskim akcentem będzie koncert Goldberg Baroque Ensemble & Goldberg Vocal Ensemble (niedziela 30.08), wraz ze znakomitymi solistami pod dyrekcją Andrzeja M. Szadejki. W trakcie koncertu będzie można usłyszeć prawykonania kantat ze zbiorów PAN Biblioteki Gdańskiej. Tym koncertem zespół anonsuje kolejną płytę z serii Muzyczne Dziedzictwo Miasta Gdańska, na której zabrzmią nieznane, ale wymagające szerszej prezentacji kompozycje, wśród nich m.in. kantata innego gdańskiego ucznia Bacha – Friedricha Christiana Mohrheima. Koncert będzie transmitowany na falach PR 2 Polskiego Radia.

Drugi koncertowy weekend rozpocznie działający od 1984 roku zespół Alta Ripa (piątek 4.09), którego nagrania płytowe zdobyły wiele nagród fonograficznych. Wśród wyróżnionych płyt znalazła się też i ta z kameralnymi utworami Goldberga, o którym mało kto wie, że komponował. Jedna z jego sonat triowych (C-dur) do niedawna była przypisywana J.S. Bachowi i dotąd można ją odnaleźć w katalogu twórczości lipskiego kantora pod numerem BWV 1037.

Dzień później (sobota 5.09) zaśpiewa praskie Collegium Vocale w towarzystwie Collegium 1704 pod dyrekcją Václava Luksa. W ich wykonaniu oprócz motetów Bacha usłyszeć będzie można kompozycje Jana Zelenki, które, między innymi dzięki działalności zespołu, zostają przywracane do koncertowego życia.

Na ostatnim koncercie (niedziela 6.09) kwartet Arte dei Suonatori, wraz z grającą na pianoforte Petrą Somlai, przedstawi kompozycje epoki klasycyzmu zaaranżowane przez twórców tego okresu na mniejszy skład instrumentalny. Będzie to piewsza na Festiwalu Goldbergowskim prezentacja historycznego pianoforte, na które przeznaczali swe utwory synowie Bacha czy kompozytorzy epoki klasycyzmu.
Więcej informacji na stronie www.goldbergfestival.pl

Ten materiał jest bezpłatny, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]